I förra avsnittet så tittade vi närmare på kroken du har längst ned på din pirk., Denna gången så lär vi oss mer om pimpelspöt som är din "dirigentpinne" som ska locka fisken att hugga! På ett kanske unikt sätt så försöker Pimpelforum klassificera pimpelspöna för att underlätta i ditt val, och härmed kanske du blir litet klokare när du står i butiken för att välja ditt optimala pimpelspö. |
Av S.Johansson:
![]() Pimpelspöt är din dirigentpinne och du är själva dirigenten och "väcker" fisken till hugg nere i djupet!. En kort historik om pimpelspöt: Historien om pimpelspöt går tillbaka till det förra sekelskiftet med stora klumpiga träspön som "hängde med" en bra tid efter andra världskriget. Efterhand så kunde skickliga hemmasnidare göra de första "pimpelstickorna" med ett par pinnar på att vinda upp linan på. ![]() De första tidiga pimpelspöna saknade rulle och hade 2 "piggar" att vinda linan på. Spöt är troligen från 30 eller 40-talet.. Det var först efter andra världskriget som själva sportfisket tog fart och även sportfisket på isarna. Mycket av det tidiga pimpelfisket inriktades på fiske i vikar och fjärdar efter strömming, gädda m.m. ![]() De första pimpelspöna med en "stående" (vertikal) rulle såg ofta ut på detta viset. Spöt ovan är sannolikt tillverkat på 50-talet.. Unika "hemmabyggen" skulle visa vägen!En bra bit in på 70-talet så var isfiskarna hänvisade att bygga sina pimpelspö själva.
![]() FIG-Lett utvecklades av fiskelegenden Kjell-Erik Pettersson under 70-talet och lanserades i slutet på det decenniet. Här är rullen "liggande". Även FIG-Lett-spöt upphörde att tillverkas under 90-talet. En variant på FIG-Lett (konkurrent till detta?) var spöt "Plockiett" Allt eftersom så kom de nya moderna materialen som kolfiber (grafit), kevlar m.m. och på 90-talet så kom de spö som vi ser idag. Plastspöt "Delfin", VM-spöt, TEHO och liknande är en produkt från 80-90-talen med någon enstaka föregångare under 60-70-talen. På senare år så har utländska tillverkare tagit upp produktion i stora serier och många av spöna är nu kopior av varandra. Resultatet är en bred flora av mer eller mindre bra spön numera. Stora butikskedjor som Biltema, JULA m.fl. säljer idag spö men av skiftande kvalite. Även de vanliga redskapsbutikerna säljer dessa massproducerade spön som i huvudsak tillverkas i Kina och övriga Asien. (Men även dyrare handbyggda i små serier) Vad som ändå är mycket anmärkningsvärt är att prisbilden har rasat totalt för dessa nya spö. Du kan nu få ett mycket bra pimpelspö för 20(!) kronor. Jämfört med ett Ekorr-Johan som DÅ kostade ett par hundra kronor så är detta nästan osannolikt billigt. Men kvalitén är likväl mycket hög. I Sverige finns idag VIM-Pirken där en del av tillverkningen sker i Sverige. ![]() Ett tidigt hemmabygge "Excenter 83" där linan går inuti klingan och är skaftlöst. Spöt ovan är dock defekt, då vevpinnen saknas. På nätet finns också små lokala tillverkare och webbutiker som enbart ägnar sig åt e-handel med fiskegrejor. En sådan aktör är t.ex.just "VIM-PIRKEN". ![]() En variant av VM-spöt med extra lång klinga och skaft samt en öppen "liggande" (horisontell) rulle. Valet av pimpelspö är lika med vad du tänkt att fiska efter:När du står i butiken för att "utrustas" så är det inte lätt som nybörjare. Oftast så kommer frågan "Vad ska jag välja?
Då är det lätt för en mindre nogräknad handlare att pracka på dig både det ena och det andra. Det här ska vi hejda! Ska du fiska abborre i normalstorlek så kan du välja något av de mindre spöna i klass 1-2. Klassning av pimpelspön:![]() Du står i affären och ser alla pimpelspö som hänger och frågan infinner sig: "Vad ska jag välja?" Någon direkt klassning av pimpelspö är inte direkt uttalad eftersom du kan ta småfisk på ett grovt spö, likväl som du kan drilla en grov fisk framgångsrikt på ett UL-spö! Men Pimpelforum ger sig trots allt in på att göra en form av klassning enligt följande modell: Klass 1 = Ul-fiske ("plockefiske") på grundvatten efter småabborre upp mot 200 gram, vanligast hos tävlingsfiskare: VM-spöt, VIM-Pirken,minispöt m.m. Klass 2 = Mediumfiske efter småabborre på 100 gram och grövre abborre upp emot omkring halvkilot - kilot. Delfin, Midi, större VM-spö, VIM-Pirken, TEHO, Karismax etc. Klass 3 = Grovt fiske på fisk mellan 1 -3 kg Grov abborre, regnbåge, röding, gös, gädda, lake e.t.c. Delfin, ABU Pimpel-2, TEHO, Maxi m.fl. Klass 4 = Mycket grovt fiske på fisk över 3 kg och uppåt. Gös, gädda, lake, storröding. Separata spö med multirulle* eller en haspelrulle. (Rullspöfiske). Klass S = Specialfiske, mormyska** e.t.c. Klass 2LP,3LP = Rullspöfiske med mycket små lågprofilrullar av multiplikatortyp eller små haspelrullar tillämpas gärna på sjöar med stort djup på typ under 10 meter och djupare. ![]() Abu Garcia Revo5 X LP, Multirulle - Femte generationen som är det senste inom bland annat isfiske med rullspö. * Med "multirulle" så avses en multiplikatorrulle typ "Ambassadeur" och liknande där man idag gärna använder "lågprofilrullar".. **Notera även att mormyskaspön kan härledas till de allra lättaste men ofta så tar grov fisk på mormyska och detta fiske kräver specialkunskaper.
![]() Minispöt är ett typiskt tävlingsspö i Klass 1. Många nybörjare håller sig i spannet Klass 1 -2 och det är också där DU bör börja för att fatta tycke för isfisket! Med ett mindre spö, blänke och en tunnare lina så har du chansen att börja på småabborre som är rikligt förekommande. På så sätt så tappar du inte "suget för att det inte nappar" utan istället så kan du finslipa dina jaktmetoder och höja ribban för att fånga grövre fisk senare. Men var INTE förvånad om "nybörjarturen" ger dig grov fisk tidigt. Oftast så är det inte slumpen. Som nybörjare så har man större lockryck som lockar grövre fisk, gärna gädda. Då gäller det att vara "iskall i nerverna" så att säga för att klara den grova fisken på en klen utrustning. Men en klarad grov fisk på dessa premisserna ger dig ett ökat självförtroende. En tappad fisk kan ge omvänd effekt men då gäller det bara att bita ihop och komma igen. Förr eller senare så kommer du att lyckas med ditt isfiske! ![]() Modern utrustning vid rullspöfiske, - här med ett montage av en haspelrulle. Rullspöfiskets utbredning under 2000-talet... ![]() Med en djup koncentration arbetar pimpelfiskaren med spöt för att locka fisken att hugga.. Som tävlingsfiskare eller nöjesfiskare styr du valet av spö !Klass -1 För det rena tävlingsfisket! ![]() Kopierat eller inte, - VM-spöt är idag det vanligaste spöt för pimpelfiske i "Klass-1"... Men i huvudsak så fångar du trots allt dessa "tusenbröder", vilket oftast anses som ren fiskevård i ett dåligt växande abborr-bestånd. Genom ditt val så "styr" du som regel ditt fiske på denna mindre abborre, där dessa förekommer rikligt. Tävlingsfisket förläggs också gärna på dessa sjöar. På så sätt så får man ett "rättvisare fiske" då högsta sammanlagda vikt som alltid räknas på svenska tävlingar med få undantag. ![]() En bukett av några av alla de pimpelspö jag äger, lagda på Rössjöns för en rad år sedan Rullen är endast en förvaringsplats för linan och tillåter INTE drillning och hemtagning av fisk. Rusar fisken så måste du ge löslina och sedan drilla fisken genom att hålla emot i själva linan och hålla denna sträckt hela tiden. Linan tas hem genom att du drar in den och lägger den i "ringar" på isen utan att denna fastnar i isskärvor och liknande. Klass -2 Möter tävlingsfisket med nöjesfisket - Ditt bästa spöval som nybörjare! ![]() Delfinspöt är en gammal klassiker för mellanfisket i "Klass-2" ![]() Midi är ett annat spö för mellanfisket i "Klass-2" Rullen är fortfarande endast en förvaringsplats på Klass-2 spön för linan och tillåter INTE drillning och hemtagning av fisk. Klass -3 Nu blir fisket grovt! ![]() ABU "Pimpel 2" har funnits med länge och tillverkas ännu då det blev så lyckat! - Ett typiskt spö för Klass-3 fisket.. Ofta så är denna typen av utrustning vanlig på de större sjöarna som t.ex. Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren, Sommen o.s.v. Rullen är alltjämnt endast en förvaringsplats för linan på Klass-3 spö och tillåter alltså INTE drillning och hemtagning av fisk.
Nu så är pirkarna så stora att du kanske sitter med mindre pilkar istället och vikter upp emot 60 gram är inte ovanligt. Riktigt stora balans-pirkar är också förekommande i denna klass. Ute i skärgårdarna vid Östersjön så pilkar du kanske strömming eller pimpelfiskar efter grov abborre och gädda. På västkusten (de få år som isar finns där) i skärgårdarna så provar du fiske efter de marina arterna som t.ex. plattfisk torsk m.m. Du kanske metar? Gränserna har därmed "suddats ut" mellan pimpelfiske och pilk-fiske och det liknar alltså mer annat fiske än själva pimpelfisket. Först nu så tillåter din utrustning att du både kan drilla din fisk och ta hem denna med spöt och rullen som vid "vanligt fiske". Rullen har nu slirbroms som tillåter rusningar och spöt har de kvalitéer för att dämpa rycken när fisken kämpar om sitt liv.
![]() Klass - S - Mormyska - Speciella spö, mycket tunna linor, känseltoppar, mormyskor eller nymfpirkar är ett krävande fiske som INTE är för nybörjaren... Klass -S som i Specialfiske som t.ex. Mormyska:
![]() VM-spöt som mormyska-version... Linorna är mycket tunna och man kan vara nere på 0,08 mm på de tunnaste linorna men vanligast är mellan 0,10-0,14 mm grovlek. Orsaken är de mycket små mormyskorna eller nymfpirkarna (en mycket liten balanspirk) lätt mister sin gång med en allt för grov lina. Den tunna linan innebär också att mormyskan når botten snabbare än annars. Man betar mormyskan med en fjädermygglarv, maggot, mask eller liknande. Med en darrande rörelse upp och ned mellan botten och ett par decimeter upp så fiskar man med denna metoden. Nappen är mycket små, -fisken suger ofta i sig betet, vilket registreras i toppen, Detta ger ofta grov men trög fisk, som inte låter sig luras på de mer traditionella fiskemetoderna.
Som nybörjare så ska du alltså börja i Klass 2 eller Klass 1 !Genom detta valet så får du som nybörjare en fin inledning av din förmodade "pimpel-karriär" med såväl segrar i tävlingar som stora fiskar på ditt samvete.
Som yngre (4-14 år, då du börjar att fiska), så är din kropp ännu ej riktigt utvecklad och dina händer ännu små.
Med ett mindre och lättare spö så ligger detta mer perfekt i din hand än de större spöna som uppfattas som "klumpiga".
Först vid 12-17 års ålder så är du mer fullvuxen och även dessa spö ligger nu "bra i hand" så att säga.
Därför så är Klass-1 till 2 spöna det perfekta idealet, som du sedan sannolikt använder resten av livet. Fiska in dig med en spötyp du gillar riktigt!När du börjar att fiska så letar du efter en spötyp som du "fiskar bäst med" så att säga. Snabbt så finner du detta och då ska du också fortsätta att fiska in dig på detta spö. Du hittar den "rätta rytmen" så att säga, du drar fisk på fisk i en snabb avslappnad takt. Håll dig kvar här och först när du är verkligt säker så kan du prova andra spötyper.
![]()
Pimpelspöts tekniska specifikationer:Ett pimpelspö kan indelas i följande delar: A - SKAFT/HANDTAG, B - KLINGAN, C - RULLE / SPOLE, D - TOPPÖGLAN E - BALANSERING AV HELA SPÖT Det är med pimpelspöt som med med andra saker och ting, de håller olika teknisk kvalité. Det är skaftet du håller i, klingans egenskaper och rullens utförande och även toppöglans kvalite. Ofta så är dock toppöglan av underordnad betydelse med undantag av de grövsta donen. A - Skaftet och handtaget är gränssnittet mellan din kropp och själva spöt! Vi börjar med skaftet "längst bak" så att säga. Det är ju här du håller i spöet och det är härifrån din hand "dirigerar" också. Det finns också "skaftlösa" spö där själva rullhuset får bilda ditt handtag och detta är vanligast på mormyskaspön. Men det finns även mormyskaspö med hederligt skaft/handtag så att säga.
Att ditt spö bör vara greppvänligt är naturligt för fiskslem i kombination med väta och kyla gör att dina fingrar gärna domnar en aning i kylan. Du blir "klumpigare" och får svårare med finmotoriken. Det förhindras dels genom att du sitter med vinden i ryggen. Du bör i möjligaste mån också hålla dina fingrar såväl torra som varma. Ett bra "grepp" i skaftet hjälper dig med detta. På äldre spö så saknas oftast de värmereflekterande materialen och de blir svårare att arbeta med i sträng kyla. Hur ditt spö är utformat i skaftet är dock högst individuellt! B - Klingans egenskaper - Mjuk eller styv? - Lång eller kort?Nästa egenskap på spöt är klingans beskaffenhet. Vissa är mjuka andra är hårda och vissa är långa medan andra klingor är korta. Vissa klingor är ihåliga där linan går tvärs genom denna. Fördelen är en något mindre risk för lintrassel. Nackdelen är istället att linan gärna fryser fast inuti klingan beroende på vatten som bildar en "ispropp" i mynningen på densamma, och mellan rullen och klingan vid stark kyla. Därför så är nästan alla spö idag av konventionell - öppen typ med toppögla. Linan går alltså utanpå. Dock så kan klingan vara ihålig (rörbyggd) eller vara homogen (massiv) och vara av plast, glasfiber eller kolfiber. Lång eller kort klinga? Smaken är som baken (återigen) och det är individuellt hur man vill sitta med sitt spö.
Skryllan kommer här in som en "dark horse" och höjden på denna är av betydelse.
Särskilt barn och ungdomar behöver lägre skryllor för att "nå ned" till hålet medan äldre vuxna bör ha högre skryllor för sittbekvämlighetens skull. Den längre klingan innebär också att rörelserna kan göras mindre, såväl vid fiskandet som vid mothugget. Du säkrar din fisk lättare, främst på djupare vatten där en vanlig nylonlina gärna "fjädrar" och på så sätt minskar mothuggets kraft. Men på grundare vatten och vid fiske med flätlina bör man tänka tvärt om då man annars riskerar att slita kroken ur munnen på fisken. Även risk att flänga av kroken från snappern ökar om mothugget blir för stort med en lång klinga. Mjuk eller hård klinga? Åter så styr tycke och smak men detta hänger också ihop med stycket ovan där en längre klinga kan vara mjukare än en kortare. ![]() En rutinerad pimpelfiskare vet vilket spö denne ska använda från tillfälle till tillfälle och hanterar sitt spö med precision.. C - Rullen - Spolen ska gå lätt och jämnt samt vara lätt att byta vid t.ex. lintrassel!Nästa viktiga del av betydelse är själva rullen och de finns i en rad utföranden. Centrumpinnen i spöt? Eller bildar låsskruven själva centrumpinnen? Dagens moderna spö slipper denna nackdel, istället så är det ofta "tvärt om", skruven spänns allt hårdare vid invevning.
Rullen går då "trögare och trögare", risken för att centrumpinnen kan slitas av genom ett brott ökar därmed också.
Se därför till att spolen löper extra lätt när du vevar upp för att flytta till ett nytt hål. Märker du att spolen går trögare, håll upp,
släpp skruven något / några varv, fortsätt därefter att veva upp. Glöm bara INTE att justera spolen igen när du fiskar. ![]() Det märkliga "Isaac" spöt med dubbla klingor och vevpinnar... Spolens utförande - Vevpinne eller fingerskiva? Spolen ska löpa lätt runt! D - Toppöglan är av en något underordnad betydelse, -men helt skall denna ej "räknas ut"!Toppöglan är åtminstone på spön i kategori 1-3 av underordnad betydelse. Men den ska vara hel och ej deformerad. Ofta så är de av metall men även keramiska material förekommer. På de stora spöna i kategori 4 så är keramiska öglor vanligare och mer betydelsefulla eftersom fisken drillas på mer konventionellt sätt.Vid ismete och angelfiske är det viktigt med öglor i ett gott skick. ![]() Karismax varpaspö för snabbare upptagning av fisk på större djup. E - Balansering av din utrustning:Ett mindre spö bör ha en tunnare lina och en mindre pirk. "Fel" parametrar ger också fel resultat. En "parameter" är en form av inställning av din utrustning. Ett spö i Klass- 1 har linor på en maximal storlek av runt 0,17 mm, pirken är runt 16-25 mm och väger högst runt 7 gram. kroken ligger på runt 16 - 14 i storlek, ibland kanske ännu mindre på storlek 18-22. Då är det riktigt smått... Därför så blir det helt galet om man sätter en 70 mm pirk på ett spö med en UL-lina och balansen blir fel. Motsvarande fel blir det om man sätter en liten 16 mm pirk på en 0,30 mm lina och ett grovt spö. Man tappar kontakten med blänket och den grova linan bromsar detta mot bottnen och gången påverkas också negativt. Därför så gäller det att anpassa utrustningens delar inbördes så att säga. Vårda dina fina pimpelspö!Att rengöra och torka dina spön är också god redskapsvård och du slipper onödiga skador och dålig lukt. Tvätta av dina spö någon gång då och då i ett milt handdiskmedel i vatten i diskhon som vid "en vanlig handdisk av ditt porslin". Använd en mjuk disktrasa eller svamp, - dock ej den ruggade sidan som kan ge repor och annan skada på spöt. Sedan så torkas spöt varsamt av med t.ex. en diskhandduk, låt därefter spöt luftttorka i vanlig rumstemperatur. För hög värme kan innebära att spöt skadas så därför ska de aldrig läggas på ett värmeelement eller en annan stark värmekälla. Tänk också på att spö av trä är känsligare för väta och bara bör TORKAS av med en fuktig disktrasa. När rullen sedan återmonteras så kan du med fördel ta en droppe matolja, - Obs! lukt och smakfri matolja och inget annat, typ rapsolja på ett tops. Detta gnider du in på ytan där rullen ska ligga och även undersidan av rullen. Mycket små mängder behövs. Då glider rullen lättare och jämnare samtidigt som risken för fastfrysning i sträng kyla minskas en hel del. Använder du "5:56" eller någon annan stark rostlösande olja så kan kemisk reaktion uppstå med plasten i spöt som kan fördärvas. En otrevlig doft kan också förstöra ditt fiske på ett spö smort med denna typ av rostlösare. Ett alternativ är att ta litet luktfri silikonfett, litiumfett istället. ![]() En abborre på isen i stämningsfullt solljus.. Det är också viktigt att knyta om linan då och då och vid hårt fiske även kapa av runt 50 cm av linan som slits extra hårt.
Det slitaget orsakas av solljus, första metrarna utsätts för mer solljus än linan längre in på spolen.
Annat slitage sker mot iskanten när fisken ska lyftas ur hålet, särskilt vid grov fisk. När det går galet...Tyvärr så kommer du förr eller senare råka ut för missöden i samband med ditt fiske. Du kan råka ut för ett spöbrott av många olika anledningar men oftast så är det orsakat av slarv då man klämmer spöt på något vis. Du kan tappa det på isen eller på backen, du kan oavsiktligt trampa sönder det, t.ex. om du halkar på isen. Du kan ha det i handen när du halkar och bryter det i fallet mot isen eller backen. Man kan klämma spöt i luckan på skryllan om det ej kommit på plats ordentligt eller om det glidit ur facket på något vis. Riskerna är flera och du kan riskera en grövre fisk om du ej upptäckt skadan. Men en grov fisk på ett allt för klent spö kan också knäcka eller rent av bryta sönder detta, om du ej kan behärska den uppkomna situationen då. För de billigare spöna så är det bara att kassera detta. Man behåller dock spödelen om spolen gått sönder eller vice versa om spolen klarat sig. På de dyrare spöna så kan en brusten - knäckt klinga kapas av en bit om skadan sitter långt ut. Man får dock ett spö med förändrade egenskaper, - klingan bli något styvare då den slutar längre in på en grövre del. Är klingan knäckt långt in vid handtaget är det knepigare. Man kan eventuellt borra ut den gamla skadade klingan. Men det är ett precisionsarbete som kräver en hög noggrannhet av en kunnig vuxen inom borrteknik. Oftast så är det bara att tvingas bita i det sura äpplet och köpa ett nytt spö helt enkelt... Hemmabyggen!Att bygga sitt eget spö är kanske det allra roligaste! För när du hållit på ett par år med isfisket så ökar kanske suget för "något eget".
Din lokala fiskeklubb kanske har ett hobbyrum där du kan bygga såväl spö och skrylla och kanske även tillverka pimplar och krokar.
Beskrivningar på hur du bygger ditt spö finns både i fisketidningarna och på nätet.
Här på Pimpelforum så har vi sedan många år ett samarbete med "Mankan" som har lättfattliga beskrivningar och ritningar där du bygger ditt spö steg för steg!
Att få ditt drömfiske på dina egenhändigt byggda grejor måste bara vara den totala lyckan! - Fältet är fritt för experiment.
|